24 juli Bangkok fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van familie hoogenkamp - WaarBenJij.nu 24 juli Bangkok fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van familie hoogenkamp - WaarBenJij.nu

24 juli Bangkok fietstocht

Blijf op de hoogte en volg familie

24 Juli 2017 | Thailand, Bangkok

Vandaag staat er een fietstocht door Bangkok op het programma. Colors of Bangkok (Kleuren van Bangkok). We worden al vroeg opgehaald, 6.30, om naar de andere kant van Bangkok te worden gebracht. Hier horen we dat we met nog een ander Nederlands gezin samen de fietstocht gaan maken. We krijgen allemaal een fles water en er worden fietsen op maat gesteld. Dan gaan we op weg. Onze gids heet Am. Het is erg druk en in het begin dus ook onwennig maar al gauw gaan we mee in het drukke verkeer. We fietsen langs vrijstaande huizen, luxeappartementen, rijtjeshuizen en daar tussenin winkeltjes, bedrijfjes en kleine fabriekjes. We maken een eerste stop bij een van de vele verborgen lokale gemeenschapjes die zich in Bangkok bevinden. Dit noemen ze een sloppenwijk, maar de bewoners noemen deze plek ‘thuis’. De mensen die hier wonen behoren tot de armste inwoners van Bangkok, maar ze zijn zeer vriendelijk en begroeten ons. We lopen met de fiets aan de hand door deze kleine gemeenschap en stoppen dan bij een kleuterschool. Dan gaan we verder met de fietstocht en komen uit bij het water waar we een ruststop hebben en onze fietsen op een Thaise ‘longtail’-boot worden gezet en vervolgens wij ook waarmee we de machtige Chao Phraya rivier oversteken.
Aan de overkant zijn we bij de “jungle” van Bangkok. Of ook wel “Groene Long” genoemd. Dit wordt zo genoemd omdat het in tegenstelling tot Bangkok centrum, hier erg groen is. De mensen komen hier vooral in het weekend om te picknicken en om aan de drukte van de stad te onttrekken. We fietsen hier over verhoogde paden door weelderige begroeiing, langs kokospalmen en bananenbomen. We stoppen een aantal keren; bij een park vol met vissen waar je niet uit mag vissen waardoor er nu heel veel vissen zijn, en wij ze kunnen voeren, een stop bij een van de typische Thaise huizen, een boeddhistische tempel en uiteindelijk bij een lunchstop waar we Pad Thai (Thaise noedels) of Khao Pad (gebakken rijst) eten. Wat beiden overigens heerlijk smaakte. Dan gaan we verder en krijgen we nog een Muay Thai school te zien (Muay Thai is de nationale sport en culturele vechtkunst van Thailand en dateert al van honderden jaren geleden). Na 4 uur fietsen zit onze tocht erop. En eigenlijk viel het fietsen best mee, wat een leuke manier om een stad te leren kennen.
S' middags relaxen aan het zwembad en s' avonds bezoeken we Khao San Road. De straat waar alles gebeurd. We eten hier wat en kijken onze ogen uit. We proberen ook nog meelwormen omdat Babette dat graag wil. Trouwens geen aanrader. En na een gezellige avond is het tijd om naar bed te gaan.

• 31 Augustus 2017 - 09:40

Fam Rudde:

Wat gaaf. Zo zie je een hele andere Bangkok.